Wolontariat - wchodzę w to!We wrześniu 2011 roku ruszyłyśmy z nowym projektem prospołecznym „Wolontariat – wchodzę w to!”. Chcesz dołączyć? Jeśli jesteś silna/silny jak tur Odważna/odważny jak tygrys Szalona/szalony jak panda I masz swojego awatara Zgłoś się do nas! Zostań WOLONTARIUSZKĄ / WOLONTARIUSZEM – zmień świat! Pokażemy Ci:- jak ogarnąć akcje od zera
Poznasz nowych ludzi, zobaczysz„starych”znajomych w nowych rolach, weźmiesz udział w WIELKIEJ SZKOLNEJ ZADYMIE! Pandora czeka Do projektu zapraszamy uczennice i uczniów klas: 4-6 szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. Długofalowym celem projektu jest zwiększenie świadomości wagi działań społecznych, prowadzonych w ramach wolontariatu w środowisku szkolnym i okołoszkolnym. Pilotażowy projekt obejmuje swoim zasięgiem Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Marii Dąbrowskiej w Komorowie. W skład zespołu wchodzą trzy placówki – szkoła podstawowa, gimnazjum oraz liceum ogólnokształcące. Łącznie uczy się tam ponad 800 osób, których świeżość, kreatywność i chęć działania nie jest wykorzystywana w zadowalającym stopniu, na co wskazują zarówno nauczyciele i rodzice, jak i sami uczniowie. Ważnym elementem jest również zróżnicowany wiek uczniów, co dodatkowo poszerza spektrum możliwych działań. W ramach pilotażu wypracujemy modelowe rozwiązania dla tworzenia i prowadzenia szkolnego klubu wolontariatu, możliwe do przeniesienia i zastosowania w innych szkołach naszej gminy - w Zespole Szkół w Michałowicach (SP im. Jana Pawła II i Gimnazjum im. J. Poniatowskiego), a także w Zespole Szkolno-Przedszkolnym im. M. Kopernika w Nowej Wsi, obejmującym szkołę podstawową i gimnazjum. W rozwiązaniu uwzględnione zostaną doświadczenia dotychczasowej działalności woluntarystycznej prowadzonej w ZSO w Komorowie, lokalne warunki i możliwości prowadzenia działań społecznych w gminie Michałowice, rozwiązania funkcjonujące w innych szkołach, m.in. w oparciu o publikacje Centrum Wolontariatu „Wolontariat w szkole” oraz wiedzę, umiejętności i doświadczenie koordynatorki projektu, trenerów/trenerek i innych osób zaproszonych do współpracy przy realizacji projektu. Główną oś projektu „Wolontariat – wchodzę w to” stanowią dwie grupy zaangażowane w działanie szkolnego klubu wolontariatu. Z jednej strony jest to grupa opiekunów/opiekunek wolontariatu, z drugiej liderów i liderek (uczniów i uczennic) wolontariuszy. W ramach projektu obydwie grupy otrzymają wsparcie merytoryczne (konsultacje, szkolenia), organizacyjno-techniczne (możliwość spotkań w biurze K40, materiały papiernicze, biurowe), finansowe (środki na realizację zaplanowanego w ramach projektu działania woluntarystycznego). Dodatkowym atutem projektu jest wykorzystanie potencjału obu grup przy tworzeniu, szukaniu modelowych rozwiązań szkolnego klubu wolontariatu. Takie partycypacyjne podejście posiada walor edukacyjny, w szczególności dla uczniów i uczennic. Wprowadza ich w zasady pracy w różnorodnej grupie zarówno ze względu na wiek, jak i doświadczenie. Daje możliwość współdecydowania, a zarazem współodpowiedzialności za podjęte działania. Cele operacyjne:
Działania: Grupa opiekunek/opiekunów wolontariatu w szkole Przewidywana grupa – ok. 15 - 20 osób nauczycieli/nauczycielek i innych osób (np. rodziców) zainteresowanych rozwojem wolontariatu w szkole. W ramach projektu grupa otrzyma wsparcie merytoryczne (konsultacje, szkolenia), organizacyjno-techniczne (możliwość spotkań w biurze K40, materiały papiernicze, biurowe). Efektem ma być stworzenie silnej, kompetentnej grupy opiekunów/opiekunek wolontariatu.
Grupa liderów/liderek wolontariuszy Przewidywana grupa – ok. 20 osób uczniów z 4 – 6 klasy szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum. W ramach projektu grupa otrzyma wsparcie merytoryczne (konsultacje, szkolenia), organizacyjno-techniczne (możliwość spotkań w biurze K40, materiały papiernicze, biurowe). Efektem ma być stworzenie silnej, kompetentnej grupy liderów/ liderek wolontariuszy, którzy swoją wiedzą, umiejętnościami, a przede wszystkim zaangażowaniem będą propagowali ideę bycia wolontariuszem w szkole.
Przewidywane są co najmniej 3 spotkania, w czasie których możliwa będzie wymiana doświadczeń, wiedzy, pomysłów na działania. W czasie spotkań, podobnie jak w grupie opiekunów/opiekunek, tworzone będą dokumenty pomocne w funkcjonowaniu szkolnego klubu wolontariusza (np. legitymacje klubu wolontariusza, porozumienie z wolontariuszem, itp.)
Przeprowadzone zostanie 1 szkolenie z pracy metodą projektu „Kumasz projekt” – 12 – 16 h – październik, listopad 2011 Po ukończeniu uczestnicy otrzymają certyfikaty ukończenia szkoleń. Szkolenie prowadzone będzie przez doświadczonych trenerów i trenerki, posiadających certyfikat ukończenia Szkoły Trenerów Organizacji Pozarządowych STOP. Spotkania wspólne grup liderów/liderek wolontariuszy oraz opiekunek/opiekunów wolontariatu w szkole. Spotkanie otwarte dla uczniów/uczennic promujące idę wolontariatu, zaangażowania społecznego – listopad/grudzień 2011 Monitoring i ewaluacja działań:
|
Akcje charytatywne >